Amai, de eerste maand is voorbij gevlogen!
De laatste week
van september.
En we vliegen er weer in.
Kijk eens aan heel druk bezig
met Frans oefenen:
Frans in stijl 😊. |
Hiep, hiep hoera voor Abigail 🎈🎉🎊!
Lekker aan het meten .
💚
Top bezoek op woensdag, fijn dat je er was Marit! |
Jolien bracht fossielen mee.
We maakten een brief voor onze correspondenten:
Eleonora bracht beukennootjes mee voor de hele klas. Het blad van een beuk heeft een golvende bladrand en is 5 - 7 cm lang. Het heeft 6/7 paar evenwijdige nerven. Beuken kunnen 200 tot 300 jaar oud worden. De bladeren groeien dicht op elkaar. In de herfst groeien er veel paddenstoelensoorten aan de voet van de boom.
Tjeu bracht de eerste boekbespreking van dit schooljaar. Hij las al het zesde boek van de tweede reeks van de Warrior Cats serie. Wat een mooie en originele boekbespreking. Bravo Tjeu. En amai wat lees jij veeeeeeeel. Super!
een samenvatting van het verhaal |
Tjeu geeft het boek een 10 op 10! |
cirkeldiagram |
de schrijfsters |
We gingen naar de film 'Hoe word ik een Viking?' Het was een topfilm!
In het kort:
Sinds
de vader van de 11-jarige vikingszoon Halvdan is vertrokken, woont hij bij de smid Björn in Oostdorp. Halvdan heeft
het niet makkelijk, doordat hij hinkt wordt hij door de dorpsbewoners
niet als een 'echte' viking gezien.
Oostdorp en westdorp zijn van elkaar gescheiden door een diepe kloof. Ooit vormden ze samen 1 dorp en werden ze geleid door een wijs stamhoofd. Na zijn dood werd er ruzie gemaakt om de macht en sindsdien leven ze gescheiden van elkaar. Zwervend langs de rivieroever ontmoet Halvdan Meia, een meisje uit Westdorp. Ze worden in het geheim vrienden maar dat kan gevaarlijk worden.
Een echte Viking...
- rooft en stroopt.
- is vechtlustig.
- kan een man of een vrouw zijn.
- roeit en zeilt op een houten schip met een drakenkop. Zo'n schip noem je een 'drakar'.
- drinkt uit een hoorn en niet uit een lekke schedel.
- draagt een helm zonder hoorns.
- wast zich (soms).
- gelooft in verschillende goden.
Eten en gegeten worden
Jolien vertelde in haar presentatie over de octopus wat de octopus at en door wie hij werd gegeten. We gingen deze week aan de slag met voedselketens.
We maakten ook een verwerking op Eleonora's Franse tekst:
Reacties