Uitstap naar ABC-huis, 20 mei
donderdag 20 mei:
We spraken af om 8.30 ⏰ bij de KBC.
De papa van Flora ging mee.
De 🚂 was om 8.56 ⏰ op spoor 1.
Eenmaal aangekomen bij het abc-🏠 kregen we een korte uitleg over het thema: visual music.
We werden verdeeld in 3 groepjes.
Elk groepje had een andere begeleider en een ander atelier.
De groep van Kathy: Flora, Trese, Hannelore, Vik, Silas, Sin en Romain.
De groep van Kaat: Bruna, Lucy, Marit, Yusuf, Arend, Fabio en Ali.
De groep van Naomie: Mare, Matilda, Irene, Kaat, Jordan, Sig, Sim en Jibbe.
De groep van Kathy
In de voormiddag maakten we een stopmotionfilmpje met tekeningen die je steeds een beetje aanpaste.
Eerst gingen we oefenen om een voorwerp of dier met de eerste letter van je naam te tekenen.
Dat blad rolde je over je potlood zodat er een krul in kwam.
Vervolgens nam je een ander blad en tekende je bijna alles over, maar sommige dingen veranderde je.
Je plakte het bovenaan op je andere tekening.
Als je dit snel na elkaar bekeek, leek het of er beweging in zat.
Dan gingen we 'voor echt'.
Iedereen maakte zijn eigen verhaal en veranderde op elke pagina iets kleins.
Wie klaar was, mocht werken aan de titel, de overgangen of het eindblad.
In de namiddag zochten we naar toffe geluiden voor bij het verhaal.
Toen we dat gevonden hadden, gingen we naar een stille plaats zonder lawaai.
Daar namen we het geluid op en plaatsten we het in het stopmotionfilmpje.
De link voor het filmpje krijgen jullie later.
De groep van Kaat:
In de voormiddag keken we eerst naar het Triadisch Ballet, een poppenballet. Dat is een dans met muziek. De mannetjes hadden vreemde kostuums. Zoals: bollen mouwen, rare rokken en aparte hoedjes. Dat gingen wij ook maken. We begonnen met op een papier met potlood een schets te maken. Wanneer we klaar waren, mochten we het maken op een bamboestokje. Met vilt, papier, touw, naald en draad. Sommige gaven ze namen: die van Bruna heette Rosa en die van Lucy Cloë.
In de namiddag maakten we er een tragisch ballet van in groepjes: Arend en Yusuf/ Ali en Fabio/
Marit, Bruna en Lucy. We moesten 1 kleur voor de achtergrond kiezen: Arend en Yusuf kozen groen, Ali en Fabio gingen voor rood en Marit, Bruna en Lucy voor geel. Dan maakten we een verhaal met onze poppetjes. Voor het decor gebruikten we houten blokken en vilt voor de kleur. Op het einde heeft Kaat het opgenomen.
Volgende week zullen jullie de filmpjes kunnen zien.
In de namiddag maakten we zelf een CD-cover:
1. Je moest een foto maken op de computer.
2. Dan moest je inkt op een plaatje uitrollen.
3. Daarna moest je een papiertje op de plaat leggen en daarop je foto. Vervolgens moest je over de foto gaan met een potlood.
4. En zo drukte je die op je papiertje af.
5. Tot slot kon je er nog wat bij stempelen en dingen van tijdschriften erop plakken.
We spraken af om 8.30 ⏰ bij de KBC.
De papa van Flora ging mee.
De 🚂 was om 8.56 ⏰ op spoor 1.
Eenmaal aangekomen bij het abc-🏠 kregen we een korte uitleg over het thema: visual music.
We werden verdeeld in 3 groepjes.
Elk groepje had een andere begeleider en een ander atelier.
De groep van Kathy: Flora, Trese, Hannelore, Vik, Silas, Sin en Romain.
De groep van Kaat: Bruna, Lucy, Marit, Yusuf, Arend, Fabio en Ali.
De groep van Naomie: Mare, Matilda, Irene, Kaat, Jordan, Sig, Sim en Jibbe.
De groep van Kathy
In de voormiddag maakten we een stopmotionfilmpje met tekeningen die je steeds een beetje aanpaste.
Eerst gingen we oefenen om een voorwerp of dier met de eerste letter van je naam te tekenen.
Dat blad rolde je over je potlood zodat er een krul in kwam.
Vervolgens nam je een ander blad en tekende je bijna alles over, maar sommige dingen veranderde je.
Je plakte het bovenaan op je andere tekening.
Als je dit snel na elkaar bekeek, leek het of er beweging in zat.
Dan gingen we 'voor echt'.
Iedereen maakte zijn eigen verhaal en veranderde op elke pagina iets kleins.
Wie klaar was, mocht werken aan de titel, de overgangen of het eindblad.
In de namiddag zochten we naar toffe geluiden voor bij het verhaal.
Toen we dat gevonden hadden, gingen we naar een stille plaats zonder lawaai.
Daar namen we het geluid op en plaatsten we het in het stopmotionfilmpje.
De link voor het filmpje krijgen jullie later.
De groep van Kaat:
In de voormiddag keken we eerst naar het Triadisch Ballet, een poppenballet. Dat is een dans met muziek. De mannetjes hadden vreemde kostuums. Zoals: bollen mouwen, rare rokken en aparte hoedjes. Dat gingen wij ook maken. We begonnen met op een papier met potlood een schets te maken. Wanneer we klaar waren, mochten we het maken op een bamboestokje. Met vilt, papier, touw, naald en draad. Sommige gaven ze namen: die van Bruna heette Rosa en die van Lucy Cloë.
In de namiddag maakten we er een tragisch ballet van in groepjes: Arend en Yusuf/ Ali en Fabio/
Marit, Bruna en Lucy. We moesten 1 kleur voor de achtergrond kiezen: Arend en Yusuf kozen groen, Ali en Fabio gingen voor rood en Marit, Bruna en Lucy voor geel. Dan maakten we een verhaal met onze poppetjes. Voor het decor gebruikten we houten blokken en vilt voor de kleur. Op het einde heeft Kaat het opgenomen.
Volgende week zullen jullie de filmpjes kunnen zien.
In de groep van Naomie:
In de voormiddag gingen we naar een gezellig hoekje om naar een kamishibai te kijken. Het verhaal ging over een jukebox in een restaurant. Er kwamen verschillende mensen een muziekje opzetten. De mensen hadden verschillende muziekstijlen. Naomie zette hun muziekstijl op op spotify en wij moesten raden welke muziekstijl ze hadden. Een paar muziekstijlen waren: ghotic, rockmuziek, jazz, opera en nog heel veel meer. Daarna kregen we verschillende covers van platen voor ons, ze zette muziek op en wij moesten raden bij welke cover het hoorde. Na de eerste pauze maakten we een draaiding met draad en een stukje hout. Als je het klaar was, kon je er mee draaien en dan maakte het geluid.
In de namiddag maakten we zelf een CD-cover:
1. Je moest een foto maken op de computer.
2. Dan moest je inkt op een plaatje uitrollen.
3. Daarna moest je een papiertje op de plaat leggen en daarop je foto. Vervolgens moest je over de foto gaan met een potlood.
4. En zo drukte je die op je papiertje af.
5. Tot slot kon je er nog wat bij stempelen en dingen van tijdschriften erop plakken.
Het was tof!
Reacties