Wat als...


Wat als...?

Wat als je heel je leven droomt en wat als je dan opeens wakker wordt in je favoriete pretpark?

Wat als dat pretpark helemaal voor jouw privé is?

Wat als een paar mannen het pretpark overvallen?

Wat als ze je ontvoeren en in een kooi vol slangen steken?

Wat als je opeens wakker wordt met de geur van pannenkoeken en beseft dat het allemaal maar een droom was?

Trese




Wat als mijn knuffels leefden en konden praten?


Als mijn knuffels leefden en konden praten zou mijn leven er helemaal anders uitzien. Dan zou ik continu 130 vrienden in huis hebben waar ik rekening mee moest houden. Elke dag als ik thuiskwam zou ik mijn huiswerk skippen en naar mijn knuffels gaan: ze eten geven en met ze spelen. Waarschijnlijk vraag je je af waarom ik dan geen huiswerk kan doen. Dat komt omdat ik elke avond 130 boterhammen moet smeren. (Ik heb 130 knuffels). En dan zou ik ook elke avond moeten gaan wandelen. Mijn spaarpot zou ook leeg zijn omdat ik 130 leibanden moest kopen. Ik zou dan nooit kunnen slapen omdat mijn knuffels allemaal zouden willen vertellen hoe hun dag was geweest. Dan zou Katleen ook heel vaak boos zijn op mij omdat ik altijd in de klas zou slapen en geen huiswerk heb gemaakt. Misschien is het toch niet zo’n goed idee!


Silas 😊😊😊

Wat als?

Wat als mensen konden vliegen? Zouden onze huizen dan grote nesten zijn of zouden we dan klein zijn? Zouden we dan met onze armen vliegen of zouden we vleugels hebben met pluimen eraan? Zouden we er hetzelfde uitzien als nu? Zouden we hetzelfde voedsel eten als nu? Zouden er supermarkten zijn of zouden we zelf aan ons eten moeten komen zoals vogels? Zou er school zijn? Zou er geld bestaan of zou dat niet nodig zijn? Zou er nog een vervoermiddel nodig zijn of zouden we rap kunnen vliegen? Als er dan vervoermiddelen zouden bestaan, zouden die dan vleugels hebben? Zouden we een snavel hebben of gewoon een mond? Zouden we kleren aandoen of zouden we pluimen hebben? Als we op reis zouden gaan, zouden we dan gewoon naar dat land vliegen met onze armen? Zouden er verkeersregels zijn? Dat je bijvoorbeeld bij een wolk moet stoppen en wachten. Als er niemand komt, zou je door mogen gaan, zoals wij nu bij groen. Ik weet het niet... Maar één ding weet ik zeker: Ik zou landen om naar het toilet te gaan!

Irene


Wat als ik nooit genoeg had?

Het is ochtend ik slaap nog half maar ik heb honger, veel honger. Ik ga de trap af en ik eet en eet en eet. Het is negen uur stipt, ik heb honger en nog altijd niet genoeg gegeten. Ik kan niet eten omdat ik praatronde heb. Het begint, ik steek nog rap een koek in mijn mond: plop. Dan rammel ik de hele tijd. Tien uur: yes, kan eindelijk eten! Het mag niet van mama, het was juist ontbijt. Drie uur wachten: help!

Kaat




WAT ALS ER GEEN KLEUREN BESTONDEN?


Zouden we dan niets zien of zou alles in het wit zijn? Zouden de mensen geen huidskleur hebben maar gewoon wit zijn? 
En hun haarkleur? Of de dieren? En de bijtjes, zouden die dan ook wit of doorzichtig zijn? En de verf, zou er dan alleen maar witte verf bestaan? 
En ons bloed dan, is dat ook wit. En schilderijen zijn dan gewoon wit! Of als je stiften bestelt dan hoef je er niet zoveel te bestellen want het is toch allemaal wit. 
En de schaduw want die is grijs en niet wit dus zou er dan schaduw bestaan? En al je eten? Ook allemaal wit zeker. En de zee en de zon? En het landschap? 
Dan bestaan er geen vlaggen van landen meer: ah ja, want de Belgische vlag is dan gewoon wit. 
Maar het goede nieuws is dan wel dat er geen racisme bestaat want iedereen heeft dezelfde huidskleur. 
Maar zou het niet een beetje somber zijn? Alleszins geef mij maar kleur! Maar zou er dan nog schrift bestaan? 
Want als er dan geen kleuren bestaan, dan wordt de inkt uit mijn pen stilaan wi..........


Mare


Wat als eieren konden praten...

Er was eens een kindje die ‘Pip’ heette. Hij speelde zo graag met Thomas de trein dat iedereen hem Thomas noemde.

Op een dag stal hij een ei uit de keuken. Pip stond net op het punt het ei op te eten, toen hij een stem hoorde: ‘Je mag niet stelen’. Pip schrok zo hard dat hij het ei liet vallen, maar het ei brak niet. Dat maakte hem nog banger, waardoor hij gillend naar zijn mama rende om haar te waarschuwen over het spookei. Maar toen was het ei verdwenen.

Pip had zoveel vragen terwijl het ei gewoon in de tuin lag. Het ei zag de buurman die het gras aan het maaien was, de buurman zag het ei ook. Hij raapte het ei op en hoorde een stem: ‘Laat me los.’ De buurman liep weg naar zijn vrouw. Opeens kwamen er meer eieren naar hem toe.

De eieren besloten om heel de wereld over te nemen door iedereen bang te maken. Ze gingen direct naar de burgermeester, omdat ze dan meteen konden regeren over een heel stuk land. Onderweg kwamen ze katten tegen. De eieren riepen: ‘We lusten jullie rauw.’ Maar de katten probeerden hun te eten en waren niet bang van de eieren omdat ze hen niet konden verstaan. Alle eieren werden opgegeten, of was er misschien nog iemand over ..

Ik had gelijk: het ei van Pip bleef over! Hij raasde naar de burgemeester en ging op het bureau zitten en zei : ‘Burgermeester, ik, het spook van de zonden, neem jouw lichaam over!’ ‘Wat is dit?’ ‘MAMA HELP ME!!!’, riep de burgemeester.

Dan kwam de buurman van Pip roepend binnengelopen: ‘Er zijn spoken in de stad.’ ‘Ja dat heb ik nu wel al door, ze zijn hier ook’, antwoordde de burgemeester. ‘We moeten de spoken vangen, maar hoe?’ Ineens liep ook Pip binnen en die schreeuwde: ‘Er zijn spookeieren, ze praten!’ ‘JE HEBT GELIJK, HIER LIGT OOK EEN EI!’, riep de burgemeester. ‘Mijn kat eet eieren, poesje kom.’ Poesje kwam eraan. ‘Eet dat ei op!’, beval de burgemeester. Poesje at het op. Pip zei blij: ‘De poezen moeten alle eieren opeten die er bestaan!’ Waarop de burgermeester zei: ‘Waarom de poezen en wij niet?’ ‘Omdat ze ons te bang maken, maar de poezen kunnen de eieren niet verstaan.’ ‘Stuur alle poezen die je kent, ik zal zorgen dat ze geen eieren meer maken. De wereld zal spoedig gered worden van de eieren!’, prak de burgemeester.

EINDE Alexander


Wat als er iets bestond als CORONA!!!! 

Ik word wakker en ik kijk naar buiten, niemand op straat. En ik wil mij klaar maken om naar school te vertrekken maar mijn papa houdt mij tegen. En hij zegt: ‘Ge moet niet naar school, het is een lockdown door CORONA.’ Geen school yessssssss 

De volgende dag. Lekker uitslapen. 9 weken later. Altijd dezelfde dag, soms leuk en soms saai. Nu zitten we al een hele grote vakantie in lockdown! 

Ik zal blij zijn als die corona voorbij is. 


Stan


Wat als niets meer wordt zoals vroeger?

Dat dus na de quarantaine niets meer hetzelfde zal zijn.

 

Dan zullen we van thuis uit moeten werken.

Je zult je werk voor school rapper gamaakt hebben en dus meer tijd hebben voor je hobby's. 

Wat er dan ook verandert, is de vemindering van de files en van milieuvervuiling.

De kinderen moeten meer zelfstandig werken.

De lokale boer ( boer Brecht bijvoorbeeld) komt meer in beeld en we merken dan dat we minder afhankelijk zijn van andere landen.

Wat iets minder fijn is, is dat we bijna alles via een scherm moeten doen zoals je klasgenoten zien op 'Jitsi'.

Wat er nog veranderd is dat we meer in stilte kunnen werken dan vroeger.

We gaan steeds meer leven in een cocon

 

Ik zou het niet willen😕😣

Flora🌸


Wat als er nu geen corona was?


Dan zouden we bij elkaar mogen gaan slapen of spelen. Dan zouden we een gewone leraar hebben en geen mama of papa als leerkracht.
Oma en opa mochten op bezoek komen en we zouden ze mogen knuffelen en vastpakken en kusjes geven op hun wangen.
Dan mochten we feesten vieren in de plaats van gewoon te skypen. We zouden Pasen kunnen vieren bij onze grootouders
en van ‘s morgens tot ‘s avonds lekker eten en paaseieren zoeken en die kunnen opeten. Dan zou het geen lockdown zijn en
konden we gewoon naar school en met vrienden spelen en knuffelen. Dan konden we gaan zwemmen en naar de zoo gaan.
Dan zouden we niet elke dag aan onze computer moeten zitten om vraagjes te stellen aan de juf of meester van op afstand.
Dan zouden we niet elke dag tussendoor even naar buiten kunnen gaan om even te fietsen.
Er zouden geen mondmaskers in ons land zijn en zelfs geen grenzen gesloten zijn. Maar niet alles was slecht tijdens de lockdown.
Ik zou bijvoorbeeld niet zo lekker kunnen hebben gekookt: rabarberlimonade, cake in een tas enzovoort.


Feebe



Wat als...


we in de ruimte leefden?

Wat als we de hele tijd zweefden?

Wat als we in plaats van met mensen met aliëns praatten?

Wat als in de ruimte geen water was, wat zouden we dan drinken?

Wat als er in de ruimte geen normaal eten was, wat zouden we dan eten?

Hoe zouden we van ver praten...


Yusuf



Wat als alles eetbaar was?


Ik had gisterennamiddag een toets, ik was zo zenuwachtig dat ik wel twaalf pennen en zeven potloden heb opgegeten. 
Ik had niet zo’n goede punten want ik kon de helft niet invullen. Zoë had een feestje. Van haar mama mocht ze pas 
gaan als haar huiswerk af was, dus at ze haar huiswerk op. Katleen had het natuurlijk gezien en Zoë moest nablijven en kon niet naar het feestje. 
Ik moest naar huis stappen want een kleuter had mijn mooie nieuwe fiets half opgegeten. 
De buren hadden zoals altijd weer een gat in de muur gemaakt. Ze kregen een boete want de eerste zin in het wetboek is:

‘Niet andermans eigendom eten!’ 

Mijn papa eet bijna alles maar één ding heeft hij nog nooit geproefd en dat is de tv. Mijn broer zijn lievelingseten is nietjes,
 het liefst met een nietmachine. Mijn mama en ik eten graag piano's😊. Maar wist je al dat je aan het einde van de Ikea de lekkerste 
schroefjes kunt bestellen. Maar op een ongelukkige dag was alles op en gingen we de grond eten, maar dat werd te heet. 
Maar toen de zon onder ging en iedereen sliep, kwam de eenhoorn uit de legende. En die maakte de aarde zoals die nu is.

Lotte


Wat als school niet zou bestaan? 

Als school niet zou bestaan, zouden we ofwel thuis les krijgen ofwel helemaal niet kunnen schrijven, lezen, rekenen, taal... Ik denk dat het dan nog saaier zou zijn dan nu. Want dan zou je geen boeken kunnen lezen of teksten/brieven kunnen schrijven. En je zou ook minder vrienden/vriendinnen hebben, want je kunt er dan geen op school maken. En je zou ook niet weten wanneer je geld krijgt of dat genoeg want je zou het niet kunnen uitrekenen. En als je thuis les zou krijgen, dan is het eigenlijk een beetje zoals nu. Behalve dan dat alle winkels, restaurant, pretparken... open zouden zijn.
Ik zou het echt niet willen!!!!!!!

Bruna



Wat als iedereen een andere taal sprak?


Zo is het dagelijkse gesprek dan:
Pesroon1: “Ug gu hthgdr beg.” Vertaling: “Goede morgen.”
Persoon 2: ”Ejdhu heduh beh.” Vertaling: “Ik niet verstaan.”
Of bij een voetbalwedstrijd, als iemand scoort, roept iedereen:
“Uind eueju h hhsydheg zyhd uzndjudi!” Vertaling: “Goal, goal, goooooal, goal!”
Of als de wetstrijd gedaan is: “Jujuju frere.” Vertaling: “Wedstrijd einde.”
De spelers: “Ujjujuj iusffhi jjjuuuj usu.” Vertaling: “jujuju wat wij niet weten.”
Of als je iets fout doet: “gtfgtfn fyynnc.” Vertaling: “Dit is fout.”
Die dat de fout maakt: “Juekfsfkfk y nccukuhuy ecnuik.” Vertaling: “Wat is nou fout of juist.”

Wat als de meester of juf een dictee moet doen: “Nuendsuxz yyc b ydqbd ye dc bftgtf.” Vertaling: “Oké, schrijf nu maar eekhoorn.”
De kinderen: “Sdji qdjukukx hndhd udshsdh hdsncetbg c fhy.” Vertaling: “Kunt u het herhalen wat is het woord kunt u het nog eens zeggen herhalen aub.
Meester: “Nfilfdh.” Vertaling: “stilttteeeeeee!”
Kinderen: “Necqec <ecfh ,ecueciu vnuev uc.” Vertaling: “Waaaaaaaaaaaaaaaaaaat.”


Einde


Leo



Wat als 3.0
(echt gebeurd, zelfs vandaag 07/05/2021)

Mensen die erbij waren: Alex, Wim, Sara, Vesper, Faust en Trese.

Wat als je gaat wandelen?
Wat als wanneer je terug naar huis gaat, Wim de leiding neemt?
Wat als hij jou dan achterlaat en jij de weg niet weet?
Wat als je dan je eigen gang gaat?
Wat als je dan wil, oversteken maar een oude mevrouw drukt extra hard op haar gaspedaal?
Wat als je mama dan voor die auto springt en ‘stooooooooooooooop’ roept?
Wat als die auto dan net op tijd stopt?
Wat als een beetje verder je broertje hard begint te wenen omdat hij zeer onder de indruk is van wat er net is gebeurd?
Wat als er nog en beetje verder een groep (lelijke) jongens op de straat jou zit aan te kijken?
Wat als iemand opeens begint te lachen met jouw zus die op jouw broer zijn fiets zit?
Wat als je je dan een beetje schaamt?
Wat als je dan thuis een lekker warme douche kan nemen?
Wat als dit het einde is?
Wel dan is dit het einde toch gewoon.

Trese

Reacties

Populaire posts